به گزارش مشرق، امیدوار رضایی، رئیس سابق فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با برنامه چهار چهار دو رادیو جوان درباره انتخابهای وزارت ورزش و جوانان برای مدیرعاملی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال اظهار داشت: همه افراد با نیت خیر و برای خدمت کردن وارد این باشگاهها میشوند، اما اشکالات اساسی در این تغییرات و مدیریتی که از بالا اعمال میشود وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه تغییراتی که شامل اشکالات میشود از سه جنبه قابل بررسی است، خاطرنشان کرد: مورد اولی که باید به آن دقت کرد، این است که استقلال و پرسپولیس شرکتهای دولتی هستند. شرکت فرهنگی ورزشی خاص استقلال و شرکت فرهنگی ورزشی عام پرسپولیس، در سال ۸۷ از موسسه فرهنگی ورزشی به شرکت تبدیل شدند و دارای اساسنامهای بودند که در آن رئیس سازمان تربیت بدنی (وزیر ورزش) اختیار عوض کردن مدیر عامل را داشته است.
رضایی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که آن اساسنامه باطل شده است، اما متاسفانه وزارت ورزش و جوانان هنوز بر اساس سازمان تربیت بدنی و اساسنامه موسسه عمل میکند. این درحالیست که در سال ۸۷ به دلیل فشار AFC که باید، مطابق قانون تجارت عمل کرده و شرکت تشکیل دهند، این دو باشگاه تابع قانون تجارت شده و اساسنامه شرکتی به خود گرفتند. در این اساسنامه صراحتاً عنوان شده است که برای تغییرات هیئت مدیره باید مجمع عادی تشکیل شود.
رئیس سابق فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر به ثبت شرکتها مراجعه کنید، لیست سهامداران شرکت فرهنگی ورزشی استقلال به نمایندگی علیآبادی و دانشجو است گفت: از زمان گذشته تا کنون این لیست تغییری نکرده است، چرا که وزارت ورزش طبق اساسنامه قبلی عمل میکند و باید در روزنامه کیهان آگهی داده و دستور جلسه مشخص شود. همچنین صراحتاً اعلام شود که جلسه برای تغییر هیئت مدیره است و با حضور همه سهامداران هیئت مدیره جدید تشکیل شود. بنابراین اشکال بر اساس تخلفی است که در اساسنامه این شرکتها صورت میگیرد.
وی خلاف عمل کردن در ماده ۵۴ و ۵۵ قانون مدیریت خدمات کشوری را اشکال دوم تغییرات برشمرد و عنوان کرد: شرکتهای دولتی از جمله استقلال طبق قانون دستگاه اجرایی محسوب میشوند. در این دستگاهها پستهای حرفهای باید مشخصات خاصی از جمله تخصص، تجربه و رشد سلسله مراتبی را داشته باشند و وجود فرهنگ بی قانونی در کشور، سبب میشود تا این مسائل رعایت نشود و مجلس باید از قانونی که خودش تصویب کرده است، دفاع کند.
رضایی افزود: مدیر شایسته، پایدار، متخصص و متعهد فردی است که اهل تفکر و برنامهریزی باشد. نمیتوان هرکسی را شبانه برای دستگاه بزرگی مانند استقلال و پرسپولیس انتخاب کرد.
رئیس سابق فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هیئت مدیرهها ترکیبی از افراد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی است گفت: در هیئت مدیرهها جمعی از چند بُعد وجود دارد، چرا که باشگاه چند بعدی است.
وی درباره نامه ارسال شده در سال ۹۰ به وزارت ورزش بیان کرد: در این نامه من نوشته بودم که بر اساس قوانین، وزارت ورزش و دولت باید کمک کنند تا باشگاهها شرایط حرفهای مدنظر AFC از جمله زمین اختصاصی مسابقه، حسابرسی شفاف و هیئت مدیره مستقل داشته باشد و با حاصل شدن این شرایط باشگاهها حرفهای میشوند و اگر این اتفاق نیافتد، نمیتوانند مجوز حرفهای داشته باشند، بنابراین ما اکنون باشگاه حرفه ای نداریم.
رضایی در پایان تصریح کرد: زمانی که دولت قرار است پول بپردازد، اعلام میکند که به دلیل حرفهای بودن این امکان را ندارد. طبق سیاستهای کلی اصل ۴۴ وزارت ورزش حق ندارد باشگاه داری کند. چرا استادیوم آزادی دست این وزارتخانه است؟ این درحالیست که میتواند با در اختیار قرار دادن این ورزشگاه به دو باشگاه پرسپولیس و استقلال آنها را به درآمدزایی رسانده و توانمند کرده و پس از حرفهای شدن روی پای خود بایستند. از طرف دیگر در بودجه سالانه این دو باشگاه جزو شرکتهای سودده دولتی محسوب میشوند و این تناقضات به خوبی قابل لمس هستند.